17 september 2010

Hortensia / hydrangea - Aquarel (watercolor) schilderij

Op mijn balkon stond een mooie hortensia in bloei. Meestal schilder ik van foto's, maar deze keer heb ik een takje met bloemen afgeknipt en op tafel in een vaasje gezet.
Uiteraard ben ik eerst met een tekening begonnen. Alleen de buitenste lijntjes van de bloemen. Daarna ben ik begonnen met de twee bladeren. Toen de bladeren groen waren ben ik begonnen met elk bloemblaadje een eerste wassing te geven.

Ik heb de harten van bloemen tijdelijk even afgedekt met vloeibaar rubber, maar eigenlijk vond ik dit snel in de weg zitten en heb het weggehaald. Ik vind dat de lijntjes naast het rubber vaak zo hard worden. Ik spaar de lichte gedeeltes liever handmatig uit.
Langzaam krijgen de bloemen meer kleur. Het is een precies werkje om blaadje voor blaadje te doen. Het voordeel van veel bloemblaadjes is dat er altijd wel weer een blaadje droog is en klaar voor een volgende wassing.

En het eindresultaat aan het begin. Er is nog een takje aangekomen en de harten van de bloemen hebben een donkere kleur gekregen. Het schilderij is nog niet ingelijst, maar ik denk dat een passe partout er omheen mooi zou staan. Het formaat van dit schilderij is 25x25 cm, maar met een passe partout zal dat dus groter worden. Eigenlijk is het een heel schattig schilderij.

On my balcony I had a blossoming hydrangea, really beautiful. 
I paint a lot from photos, but this hydrangea was painting from the real flower. I cut a little piece and put in water.
I started the project with a drawing of the flowers. Secondly, I did the leaves. I started with painting the leaves. Thereafter I did the flowers. I covered the heart of the flowers with some liquid rubber. I'm not really a fan of this liquid rubber, but sometimes it makes it easier to paint difficult parts. 
You can see the final painting at the top of this blog. 


Kopen of cadeau doen? Dit schilderij is te koop voor €115 (zonder lijst). Kijk op 'schilderij kopen?' voor meer informatie.

Kijk ook eens op mijn Etsy webshop JennifersOrchids voor postkaarten, kleine prints en originele aquarels en potloodtekeningen. 

4 opmerkingen:

  1. Ook dit ziet er erg mooi uit. Mijn voorkeur gaat wel uit naar de lekkere felle gekleurde bloemen. Maar denk dat dat geen verrassing is ;)
    Groene blaadjes: top!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, nee dat is geen verrassing! Maar het was vooral een goede oefening omdat het roze en blauw doorelkaar liep. Ik wilde dat ook een keer proberen.
    En de twee blaadjes waren ook een goede oefening! Groenen mengen is een kunst en dat moet ik vaker oefenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg mooi!
    Hoe krijg je die lichtgekleurde nerven in de bladeren?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt!
    Moet ik nu mijn geheim verklappen? Gelukkig heb ik het ook weer uit een boek, dus ik had er ook hulp bij nodig.
    Als je begint met de bladeren dan schilder je eerst die lichte nerven en daarna vul je de tussenstukken met donkere verf in. Het is dus wel een precies werkje. Met olieverf of acryl zou je het eerst donker maken en daarna met lichte verf te nerven schilderen. Bij aquarel moet het dus andersom.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...