29 mei 2016

Winterbloem Helleborus schilderijtje - (aquarel-watercolor)


Er is in de winter weinig te doen in de tuin (dat is nu wel anders!). En er is ook weinig uit de tuin na te tekenen. Behalve de Helleborus (Wiki). Een van de weinige planten die in de winter mooie bloemen heeft is de Helleborus. De bloemen zijn heel stevig en lijken bijna van plastic. Het blad is heel stevig en kan nachtvorst goed doorstaan.
Eerst heb ik de bloemen bestudeerd. Ik heb een paar verschillende bloemen van de plant geknipt en bekeken. Ik heb een paar bloemen op verschillende manieren getekend. Dit bestuderen van de bloem is belangrijk om tijdens het schilderen te begrijpen hoe de plant in elkaar zit. De originele bloem is dan vaak al uitgebloeid en er zijn alleen nog foto's om van te werken. Het helpt heel erg als je dan een paar aanzichten hebt getekend en de bloem goed bekeken.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een hangende open bloem en een knopje. Het moeilijkste van deze bloem vond ik de glans die op het blad ligt. Door zijn plastic uiterlijk glanst de bloem op een aparte manier. Het is even proberen hoe dat weergegeven moet worden.
Op de jubileumdag van de Vereniging voor Botanisch Kunstenaars Nederland heb ik nog een paar goede tips gekregen hoe ik mijn kleine schilderijtje nog iets mooier kan maken. Die tips waren heel nuttig. Een van de tips was om nog meer schaduw aan te brengen tussen de meeldraden. Misschien ga ik dat nog een keer doen, of ik probeer de tip te onthouden voor een volgende aquarel. Ik durf soms niet te veel schaduw aan te brengen. Je kunt het namelijk niet meer mooi wegpoetsen als het te donker is.

Update: 17 november 2016
Ik heb op advies van de aardige botanische kunstenaar nog wat extra schaduw toegevoegd. Ik ga proberen een kerstkaart te maken van dit schilderijtje, als het lukt de achtergrond wit te krijgen. Het is heel lastig om goede foto's van aquarels te maken.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...