24 oktober 2017

Hoe ik kaarten maak van mijn schilderijen

Ik vind het leuk om te schilderen, maar ik vind het minder leuk om al mijn schilderen weg te geven of te verkopen. Soms wil je ook iets voor jezelf houden. Ook vind ik het leuk om kaarten te sturen en het liefste zelfgemaakte kaarten. Daar zit nog wat meer liefde in. Ik heb alleen niet altijd tijd om kaarten tekenen. Dan is het handig om kaarten te laten drukken, dan kan je een stapel aanleggen. 

De eerste stap is natuurlijk het maken van een schilderijtje. Eerst een leuk onderwerp vinden. Voor kaarten zijn vrolijke of liefelijke bloemen het leukste. Als verjaardagskaartje is een roosje of kleurrijke orchidee geschikt. Lekker vrolijk. De meeste kaarten stuur ik toch met verjaardagen.

Als ik het schilderijtje heb gemaakt probeer ik een goede scan te maken. Dat kan soms best lastig zijn. Aquarel is doorzichtige verf. Bij de aquareltechniek gebruik je deze doorzichtigheid om het wit van het papier te kunnen gebruiken. Delen van de bloemen die wit zijn krijgen weinig of geen verf. Bij een scan kunnen de subtiele kleurtinten soms verloren gaan. Het originele schilderij blijft altijd mooier dan de scan. 

Van de scan laat ik vervolgens een kaart maken. De kaarten in deze blog heb ik via Albelli gemaakt. Er zit dan ook gelijk een envelop bij. Ik ben tevreden over de kwaliteit. Je ziet dat het geen origineel is, maar dat is ook niet erg. Het zijn mooie stevige kaarten. De kleuren lijken echt heel veel op het origineel.

Op deze manier maak ik van mijn schilderen kaarten. De kaarten verkoop ik op Etsy, en aan familie en vrienden die kaarten nodig hebben. Vooral mijn moeder koopt graag kaarten. Ik vind het leuk dat ze mijn kaarten gebruikt en aan iedereen stuurt.
Ik zou zelf een lijstje moeten maken wie ik welke kaart stuurde, dan voorkom ik dat ik dezelfde kaart naar dezelfde mensen stuur. 

2 opmerkingen:

  1. Ze zien er echt geweldig mooi uit! Ik wist niet dat Albelli ook kaarten maakte, goed om te weten. Ik heb wel eens iets ergens anders laten drukken, maar vond de kleuren soms erg afwijken van het origineel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, ja Albelli maakt ook kaarten. Je krijgt er dan 10 voor 8,95. Ik gebruik vaak een kortingsactie zodat het nog wat goedkoper is. Online drukkerijen zijn goedkoper, maar soms wat minder gebruiksvriendelijk. Bij grote hoeveelheden zou ik wel een drukkerij proberen, want dan wordt Albelli te duur.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...