17 november 2016

Boekrecensie - Botanicum Katie Scott

In oktober kwam het boek Botanicum uit van Katie Scott. Het boek is gemaakt in samenwerking met
 Professor Kathy Willis, de wetenschappelijk directeur van Kew Royal Botanical Gardens.
Het boek heeft een prachtig groot formaat en prachtig papier. Je moet het lezen alsof je door een museum loopt en in vitrines kijkt. (Een Engelstalig museum want deze editie is in het Engels. De Nederlandse versie heet Het Plantenboek) Op een van de eerste pagina's vind je een mooie stamboom van het plantenrijk. Sommige pagina's zijn met een zwarte achtergrond en andere pagina's een witte achtergrond.

Uiteraard is er niet genoeg ruimte in een boek om alle planten een eigen pagina te geven. Toch ziet het boek er heel compleet uit en geeft het een mooi lesje plantenkunde. Zo is op een van de pagina's duidelijk weergegeven hoe bloemen in elkaar zitten. De illustraties zijn heel duidelijk en mooi van kleur. Hoewel het een vol boek is, oogt het toch heel rustig. Katie heeft de verschillende illustraties mooi samengevoegd. Het lettertype had van mij iets kleiner gemogen. Het is nu zo groot dat het bijna lastig is met lezen.

Uiteraard is de pagina met orchideeën een van mijn favorieten. Ik was van te voren benieuwd welke soorten Katie had uitgekozen om te tekenen. De orchideeënfamilie is een van de grootste plantenfamilies, dus je kunt een hele boekenkast vullen met alle soorten. Ik had misschien nog voor andere soorten gekozen, bijvoorbeeld een Cymbidium of een rare soort zoals de Coryanthes, maar de selectie van Katie laat ook mooi zien hoe veel verschil er tussen soorten zit. Het enige nadeel van deze weergave is dat je niet kunt zien hoe groot soorten in het echt zijn. De bloemen en planten in het boek zijn niet op ware grootte weergegeven (wat bij de bomen natuurlijk ook wel zo handig is), maar er staat ook geen schaal bij. Je moet planten dus een beetje kennen. Bij de beschrijvingen op het linkerblad staat wel een hoogte vermeld, dus er is wel wat informatie over de grootte van de planten.

Ik heb de Collector's Edition gekocht, dat betekent dat er een handtekening van Katie en Kathy op de eerste pagina staan. Maar daarvoor had ik deze speciale editie niet gekocht. Deze editie zit in een mooie bewaardoos samen met tien prints. De prints zijn, net als het boek, gedrukt op mooi dik papier en zijn heel mooi van kleur. Een van de prints is de pagina met orchideeën. Ik denk dat ik een wissellijst ga kopen en een print ga inlijsten. Ik kan dan af en toe variëren in welke print ik inlijst.

Bol.com heeft het niet helemaal begrepen en het boek onder de kinderboeken gezet. Volgens mij is het een prachtig boek voor kinderen én volwassenen. Ik snap nog steeds niet waarom biologie iets voor de kindertijd zou zijn... Je kunt het lezen om meer te leren over planten, maar ook om je te verwonderen over de schoonheid van het plantenrijk. Ik vind vooral inspiratie in de manier van illustreren. Katie's kunst zit er relatief eenvoudig uit, veel bloemen en bladeren lijken symmetrisch, maar die zogenaamde eenvoud vind ik haar kracht. Haar tekeningen hebben iets ouderwets, maar zijn tegelijk heel modern.

Meer over het werk van Katie Scott kan je vinden op haar eigen pagina: http://katie-scott.com/

Geen opmerkingen: