28 januari 2018

Gele cymbidium orchidee op een kaartje (aquarel-watercolor)

Cymbidiums zijn orchideeën. Ik hou van de vormen van deze bloemen. Voor de kerst had ik bedacht om een kerstkaart voor de familie te maken met een cymbidium. Ik had niet heel veel tijd, dus had geen tijd om een hele tak te schilderen. Het werd een enkele bloem. 



Eerst heb ik de bloem wat groter getekend dan hij in werkelijkheid is. Om de bloem goed te kunnen bestuderen heb ik er eentje van de stengel gehaald. 



Als je in deze tijd van het jaar probeert te schilderen heb je een daglichtlamp nodig. Zonder de lamp zou het niet mogelijk zijn geweest om de kleur geel goed te krijgen. Een normale lamp is veel te geel en geeft niet genoeg licht. Een daglichtlamp is een witte lamp. Op sommige momenten heb ik zelfs twee lampen gebruikt. Eentje op de bloem en eentje op het schilderij. 



Af en toe even checken of de geschilderde bloem een beetje op de echte bloem lijkt. En dan weer verder. Het lastige is om te weten wanneer je moet stoppen met schilderen. Er komt altijd een moment dat het niet meer mooier wordt. Ik vond het lastig om te bepalen wanneer ik moest stoppen. Uiteindelijk moet je ook wel want je kunt natuurlijk niet bezig blijven. 

Elk jaar probeer ik een andere kunstkaart te maken als kerstkaart. Ik vind het leuk om mijn familie en vrienden een eigen gemaakte kaart te sturen. Ik heb helaas geen tijd om voor iedereen een eigen kaart te maken. 








Ik heb kaarten laten drukken bij Albelli. De meeste kaarten heb ik verstuurd naar familie als kerstkaart. Ik heb een paar kaarten over en die heb ik op Etsy gezet, dus je kunt er eentje kopen als je dat leuk vindt.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...