16 januari 2019

Op reis: Botanische tuin van Merano - de tuinen van kasteel Trauttmansdorff

Vorig jaar bezochten we de tuinen van kasteel Trauttmansdorf. De tuinen zijn te vinden in Merano (of Meran) in Italië, in de streek Zuid-Tirol. De tuinen zijn zeer de moeite waard om te bezoeken als je in de buurt van Merano bent. Op een mooie dag is het ook zeker de moeite om er een stuk voor te moeten rijden. Gelukkig lag onze camping een paar kilometer van de tuin en waren we er snel en konden de hele dag genieten van de prachtige bloemen.




De tuinen waren mooier dan ik had gedacht. Misschien omdat ik bij Italië aan warme zomers denk en daardoor aan droogte. In Zuid-Tirol is het klimaat echter wat gematigder. In de winter ligt er sneeuw en in de zomer is het warm, maar niet zo heet als zuidelijker in Italië.






Je vindt in de tuin palmbomen, maar ook bloemen die we thuis in de tuin hebben, zoals rozen, pioenrozen, irissen en clematissen. Een groot deel van de tuin is wat ik een 'showtuin' zou noemen. Veel verschillende kleuren en vormen van dezelfde bloemen naast elkaar.  Absoluut prachtig, maar niet heel wetenschappelijk zoals je soms ook in botanische tuinen ziet. Bij alle planten staan wel  bordjes met de namen. Je kunt de namen dus noteren. Naar de zijkanten toe zijn er echter meer stukken die aangeplant zijn om te laten zien wat er in bepaalde gebieden in Italië groeit. Hier vind je een minder grote overvloed aan bloemen. Hier vind je namelijk ook mooie bomen en struiken.

Korte geschiedenis
De tuinen zijn aangelegd in 1850 door graaf Trauttmansdorff. Kiezerin Sissi was een van de bezoekers die graag naar de tuinen kwamen. Hoewel de tuinen al oud zijn, zijn ze nog niet zo lang open voor publiek. Pas in 2011 gingen de tuinen open voor algemeen publiek. In de zomer van 2005 werd de miljoenste bezoeker geteld. En in 2007 waren er al twee miljoen bezoekers in de tuin geweest.



De tuin is een ware attractie. Er zijn verschillende restaurants. Je bezoek eindigt in een winkeltje. Rustig een dagje planten bestuderen doe je in deze tuin niet (of misschien buiten het toeristenseizoen).

De tuin is 12 hectaren groot en ligt tegen de bergen aan. Als je de tuin helemaal wil bekijken dan zal je 100 hoogtemeters moeten klimmen. Sommige stukken zijn behoorlijk steil. Op de plattegrond staat aangegeven welke paden geschikt zijn voor mindervaliden of mensen met een kinderwagen. Bovenin is een mooi uitkijkpunt gebouwd. Niet geschikt voor mensen met hoogtevrees want je hangt boven de tuin! Het uitzicht is er prachtig.

De bloemen
Wij waren in mei in Zuid-Tirol. Precies de tijd dat de pioenrozen en de irissen bloeien. Ik heb mijn man op een bankje gezet met een goed boek en ben daarna foto's gaan maken in de tuin. Ik heb zoveel mogelijk bloemen op de foto gezet.
Rondom de vijver in het midden van de tuinen zijn de meeste bloemen te vinden.











Het was nog hard werken om zoveel bloemen op de foto te krijgen. In het pad met irissen waren zeker tientallen verschillende irissen te vinden. Het pad met pioenen was overvloedig. Vele soorten grote pioenen stonden mooi te bloeien.
Er bloeiden bijzondere grote clematissen. Er was een weide vol klaprozen. Een straatje vol met calla's. Ook was er een tuin met cactussen. Daar kropen de hagedissen tussen de warme stenen door.

Wil je de tuin bezoeken, kijk dan op de website wanneer je welke bloemen kunt verwachten.





Als je de tuinen bezoekt vergeet dan vooral je camera niet. Wees niet bang dat je te veel foto's maakt. Als je thuis bent zal je toch vinden dat je te weinig foto's hebt gemaakt. Ik heb daar altijd lastig van. Nu wil ik de foto's gebruiken om na te tekenen en dan kom ik er achter dat ik toch net nog niet genoeg foto's heb gemaakt. Ik hoop dus zeker dat ik de tuinen nog een keer kan bezoeken. En dan ga ik nog meer foto's maken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...